Programma gemist?
december 2016
28-11-2010 23:05

Aflevering 19

Trendspotting - Aflevering 19

'In the past 50 years food has lost its value. This has to change'. Slow Food is letterlijk een reactie op Fast Food. Ruim twintig jaar geleden protesteerde de Italiaanse Carlo Petrini tegen een vestiging van een fastfoodketen in het centrum van Rome. Hij was tégen de 'macdonaldisering' van de samenleving en vóór smaakopvoeding van het publiek 'want dat is de beste verdediging tegen slechte kwaliteit, bedrog en standaardisering'. Simpel gezegd: je hebt het recht om te weten wat je eet en dat eten moet lekker zijn! Inmiddels is Slow Food uitgegroeid tot een wereldwijde beweging die zich niet alleen inzet voor bewust eten, maar ook voor bewust produceren van voedsel. Het gaat niet uitsluitend om het genieten van eten, maar het gaat vooral over het ontwikkelen van een bewuste en verantwoordelijke houding tegenover voedsel. De internationale Slow Food-beweging is meer en meer een politieke en economische beweging geworden waarin de wereldwijde voedselproblematiek een vast agendapunt is op internationale bijeenkomsten. In Turijn wordt elke twee jaar de Salone del Gusto, een culinaire beurs, door de Slow Food-beweging georganiseerd. Hier draait het om de kernwaarden van Slow Food: lekker, puur en eerlijk. Maar op de beurs gaat het om meer dan lekker eten. Marike Jager geniet niet alleen van het heerlijke eten en drinken dat haar aangeboden wordt, maar ze ontmoet ook o.a. de oprichter van Slow Food, Carlo Petrini, de Chileense econoom Manfred Max-Neef die de werkelijke menselijke behoeften in kaart heeft gebracht, de Amerikaanse investeerder Woody Tasch die in navolging van Slow Food het begrip Slow Money heeft geïntroduceerd en de Indiase milieuactiviste Vandana Shiva die al jaren strijd tegen de globalisering. Presentatie: Marike Jager.

24-10-2010 23:00

Aflevering 18

Trendspotting - Aflevering 18

Het lijkt alsof het medium televisie sterker en groter is dan ooit. Na jaren van doemdenken en sombere voorspellingen dat het einde van televisie nabij is, is het tij gekeerd. Er wordt meer dan ooit televisie gekeken. En veelal naar quizachtige programma's die over de hele wereld goed scoren. Maar hoe ontstaat een programma? Hoe weet je wat de kijker wil? Is de macht van de kijker allesbepalend? En - niet onbelangrijk in deze politiek onrustige tijden - wat is de rol van publieke televisie? Trendspotting bezoekt de 50ste editie van het prestigieuze Gouden Roos Festival in Luzern en ontmoet daar de mensen achter de populaire programma's, die miljoenen mensen over de hele wereld vermaken. Zoals Deal Or No Deal, bedacht door de Nederlandse Dick de Rijk. In zo'n 150 landen is het programma een kijkcijferkanon. De Britse Alan Boyd is mede het brein achter het programma Pop Idol waarmee de hausse aan talentenshows werd gestart. Tot op de dag van vandaag zijn talentenprogramma's kijkcijferkanonnen voor de publieke en commerciële omroep. En het einde lijkt nog lang niet in zicht te zijn. Ondertussen staan de technologische ontwikkelingen niet stil. Welke invloed hebben deze op het toekomstige televisiekijken? Met William Uricchio, mediaprofessor aan het MIT (USA) en aan de Universiteit Utrecht blikken we terug op de recente geschiedenis van het medium en de ontwikkelingen in de zeer nabije toekomst. In Luzern wordt in ieder geval gefluisterd dat televisie internet opslokt in plaats van andersom. Presentatie: Marike Jager.

21-05-2010 22:55

Milaan

Trendspotting - Milaan

Afl.: Milaan. Jaarlijks is in Milaan de prestigieuze Salone Internazionale del Mobile, de belangrijkste beurs op het gebied van vormgeving. Producenten en ontwerpers laten hier het nieuwste van het nieuwste zien. Maar in hoeverre zitten we daar nog op te wachten? Hoeveel design kan een mens verdragen? Wat is het nut van design? Zit de wereld te wachten op de zoveelste nieuwe stoel? In hoeverre staan we stil bij wat er geproduceerd wordt, en wat voegen al die nieuwe ontwerpen eigenlijk toe? In een tijd waarin duurzaamheid het meest gebruikte begrip is in de wereld van de vormgeving gaan we op zoek naar de betekenis van design anno 2010. Journaliste en design-expert Tracy Metz zoekt antwoord op deze vragen. Bespiegelingen van Memphis-goeroe Michele De Lucchi tot gevierd Dutch designer Maarten Baas die een opvallend statement maakt in Milaan. Van de Britse topontwerper Ilse Crawford tot de Italiaanse sustainability-expert Ezio Vezzoli. Opvallende constatering: de trend in Milaan is het antiproduct. Het gaat niet om meer of groter of opvallender. De ontwerper stelt zijn eigen vak ter discussie en dat staat de ontwerper goed. Kortom: time to rethink design! Presentatie: Sarah Meuleman.

09-04-2010 22:50

Aflevering 15

Trendspotting - Aflevering 15

Op bezoek bij het South By South West (SXSW) Festival in Austin, Texas. Wat 24 jaar geleden begon als een evenement voor de muziek- en filmindustrie kent ook een indrukwekkende afsplitsing voor nieuwe media en is inmiddels een van de grootste mediafestivals in de wereld. De combinatie van muziek, onafhankelijke film en de presentatie van voortschrijdende technologieën maken SXSW tot een bijzonder festival dat uniek is in de wereld: Tomorrow Happens Here, aldus de organisatie. Nieuwe ontwikkelingen zoals Twitter zagen op SXSW het daglicht, onafhankelijke filmmakers vinden in Austin een podium voor hun films en vele muzikanten presenteren zichzelf aan een gretig publiek. Trendspotting gaat op zoek naar de nieuwe trends, bands en filmmakers die hun eigen weg bewandelen en gebruik maken van nieuwe technologieën om onafhankelijk te blijven. Singer-songwriter Marike Jager bezoekt samen met Trendspotting het festival en zal met diverse muzikanten en filmmakers spreken over het belang van onafhankelijkheid, de grootsheid van SXSW en de bijzondere sfeer in Austin, the music capital of the world. Trendspotting ontmoet onder anderen de toonaangevende mediatheoreticus en internetvisionair Douglas Rushkoff. Hij opent het festival met zijn speech Program or Be Programmed: 10 Commands for a Digital Age. En onlangs verscheen zijn boek Life, Inc: How the World Became a Corporation and How to Take it Back, inmiddels een wereldwijde bestseller. Presentatie: Sarah Meuleman.

Trendspotting gemist?

Hebikietsgemist.nl probeert zo spoedig mogelijk na iedere uitzending van Trendspotting de nieuwste uitzending of herhaling online te zetten. Omdat de rechten van Trendspotting bij Trendspotting liggen, verwijzen wij enkel door naar de website van NPO 2.

Hebikietsgemist.nl is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van Trendspotting. Heb je een uitzending van Trendspotting gemist? Op Hebikietsgemist.nl vind je alle gemiste uitzendingen!

Trendspotting gemist

Trendspotting is het internationale kunst- en cultuurprogramma van de VPRO.Jaarlijks bezoekt Trendspotting vier internationale culturele evenementen. In 2008 waren dat de Paris Fashion Week,designbeurs Salone Internazionale del Mobile in Milaan, de Architectuur Biënnale in Venetië en Art Basel Miami Beach.In 2009 wordt verslag gedaan van de London Fashion Week, de Game Developers Conference en het Independent GamesFestival in San Francisco, de Istanbul Biënnale en de Afrikaanse Fotografie Biënnale in Bamako (Mali).Centrale vragen in al deze afleveringen: welke nieuwe ontwikkelingen zijn er in de diverse disciplines op dit gebied?En vooral: wat vertellen deze ontwikkelingen over onszelf en over de maatschappij?

Uitzending gemist van Trendspotting? Hier kun je alle uitzendingen van Trendspotting kijken!

  • Totaal aantal uitzendingen: 4
  • Laatste uitzending op 28-11-2010 om 23:05 uur
 
Heb je een uitzending gemist
van jouw favoriete programma?

Uitzending gemist? Hebikietsgemist.nl biedt een totaaloverzicht van televisieprogramma's zoals je dat van je eigen tv kent. Eenvoudig zappen op je pc!

Voor iedereen die graag zo weinig mogelijk tijd besteedt aan het zoeken naar een gemiste uitzending, een herhaling of een programma, maar juist wel met het kijken daarnaar.

TV kijken wanneer het jou uitkomt!

Cookies

Hebikietsgemist.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op "Akkoord" te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Akkoord