Programma gemist?
december 2016
20-03-2011 20:15

Over Duitsland naar Nederland en België

De weg naar het avondland - Over Duitsland naar Nederland en België

Reis- en cultuurreeks waarin televisiemaker, muzikant en filosoof Jan Leyers vanuit Ethiopië naar Europa reist: van de wieg van de mensheid naar het Avondland. Tijdens zijn tocht wordt hij geconfronteerd met mensen en culturen die heel andere waarden en normen hanteren dan de westerse cultuur en daar ook een uitgesproken mening over hebben. Zo houdt dit programma Jan en de kijkers een spiegel voor van onze eigen samenleving. Het Avondland is een oude benaming voor het continent Europa. Vanuit het Midden-Oosten gezien komt de zon namelijk op in Azië en gaat ze onder in Europa. En het woord Europa zou van het Fenicische 'ereb' komen, dat 'avond' betekent. Afl.: Over Duitsland naar Nederland en België. Jan ontdekt aan de Pools-Duitse grens een merkwaardige soort migratie. In Duitsland praat hij met twee Ossies over de veranderingen na de hereniging van beide Duitslanden en in Berlijn gaat hij op bezoek bij de schrijver van De ondergang van het Avondland. Ook Nederland heeft de voorbije jaren grote politieke veranderingen ondergaan en is niet langer een vrijhaven voor het progressieve gedachtegoed. Zelfs vroegere communisten blijken er nu voor extreem rechts te stemmen. Terug in België ontmoet Jan een man die net als hij uit Ethiopië komt en een uitgesproken mening heeft over het Avondland. Jan is heel Polen doorgetrokken en nadert de grens met Duitsland. Het laatste Poolse dorp voor de grens is Ozinow Dolny. Het is een merkwaardige plek. Ozinow Dolny telt 200 inwoners en 150 kappers. De meeste klanten zijn Duitsers die de grens oversteken omdat je haar laten knippen hier zo goedkoop is. Met Andrea en Bernt, twee voormalige Oost-Duitsers, praat Jan over de veranderingen sinds de eenwording van Duitsland. Niet elke verandering blijkt een verbetering te zijn. Jan steekt de grens over en trekt naar Berlijn. Presentatie: Jan Leyers.

13-03-2011 20:15

Oekraïne-Polen

De weg naar het avondland - Oekraïne-Polen

Reis- en cultuurreeks waarin televisiemaker, muzikant en filosoof Jan Leyers vanuit Ethiopië naar Europa reist: van de wieg van de mensheid naar het Avondland. Tijdens zijn tocht wordt hij geconfronteerd met mensen en culturen die heel andere waarden en normen hanteren dan de westerse cultuur en daar ook een uitgesproken mening over hebben. Zo houdt dit programma Jan en de kijkers een spiegel voor van onze eigen samenleving. Het Avondland is een oude benaming voor het continent Europa. Vanuit het Midden-Oosten gezien komt de zon namelijk op in Azië en gaat ze onder in Europa. En het woord Europa zou van het Fenicische 'ereb' komen, dat 'avond' betekent. Afl.: Oekraïne-Polen. Jan is aangekomen in Lviv, een charmante stad in het westen van Oekraïne. In dit deel van Europa zijn de grenzen talloze keren verschoven en herschikt. Ooit lag Lviv in Polen, tot Stalin aan het begin van de Tweede Wereldoorlog dit gebied bij de Sovjet-Unie inlijfde. De inwoners van Lviv werden massaal gedeporteerd, maar overal in de stad vind je nog sporen van het katholieke Poolse verleden. Op de begraafplaats van Lviv vallen de vele Poolse namen op. Elke dag komen Poolse toeristen en scholieren hier de graven van hun voorouders opzoeken. Van de begraafplaats trekt Jan naar de universiteit van Lviv. Hij heeft er een afspraak met historicus Yaroslav Hrytsak. Die vertelt dat de twintigste eeuw voor de Oekraïners één lang verhaal van gruwel en rampspoed was. Van de start van WOI tot aan het einde van WOII stierven de helft van de mannen en een kwart van de vrouwen een gewelddadige dood. Vijftig kilometer ten westen van Lviv ligt de grens met Polen, de poort naar Europa. Jan rijdt Polen binnen met een apart gevoel. Nauwelijks twintig jaar geleden was dit nog een verre, vreemde wereld, weggestopt achter een 'ijzeren gordijn'. Nu voelt het alsof hij al half is thuisgekomen. Het Poolse dorp Theofilov beleeft een hoogdag met de komst van de legendarische icoon van de zwarte Madonna van Chestochova, de beschermheilige van Polen. De Zwarte Madonna reist voortdurend door het land en verblijft elke dag in een ander dorp. De Polen beschouwen het als een unieke eer om haar te mogen vergasten. Tijdens de processie ontmoet Jan Father Chung, een Chinees die in Maleisië werd geboren. Tijdens zijn studies in Engeland kwam hij in contact met een Poolse priester die hem bekeerde tot het katholicisme. Polen is nu zijn spirituele thuis geworden. Jan bezoekt het voormalige concentratiekamp van Auschwitz. In het nabijgelegen Krakau, dat tot de Tweede Wereldoorlog een bloeiende joodse gemeenschap had, ontmoet hij Zofia Radzikowska. Zij werd in de joodse wijk van Krakau geboren en was vier jaar toen de oorlog uitbrak. Eeuwenlang trokken de Romazigeuners vrij rond door Polen. Sinds de jaren zestig moeten ze een vaste verblijfplaats hebben, maar veel vooruitgang heeft hen dat niet opgebracht. In de Roma-gemeenschap van Kielce is iedereen werkloos en gaan kinderen niet of nauwelijks naar school. Met zijn Roma-tolk Marta Gabor wordt Jan uitgenodigd bij Jan en Helena Paczkowski. Zij herinneren zich de tijd dat de Roma vrij rondzwierven en van niemand afhankelijk waren. Presentatie: Jan Leyers.

06-03-2011 20:15

Rusland - Oekraïne

De weg naar het avondland - Rusland - Oekraïne

Reis- en cultuurreeks waarin televisiemaker, muzikant en filosoof Jan Leyers vanuit Ethiopië naar Europa reist: van de wieg van de mensheid naar het Avondland. Tijdens zijn tocht wordt hij geconfronteerd met mensen en culturen die heel andere waarden en normen hanteren dan de westerse cultuur en daar ook een uitgesproken mening over hebben. Zo houdt dit programma Jan en de kijkers een spiegel voor van onze eigen samenleving. Het Avondland is een oude benaming voor het continent Europa. Vanuit het Midden-Oosten gezien komt de zon namelijk op in Azië en gaat ze onder in Europa. En het woord Europa zou van het Fenicische 'ereb' komen, dat 'avond' betekent. Afl.: Rusland - Oekraïne. Jan is gearriveerd in Wolgograd, in het diepe zuiden van Rusland. Lenin kijkt nog altijd uit over de Wolga, maar de revolutie is hier allang dood en begraven. Aan de voet van zijn standbeeld wordt alleen naar de toekomst gekeken. Volgens de legende brengt deze plek geluk, en iedereen die gaat trouwen in Wolgograd komt eerst hiernaartoe. In Rusland wordt tegenwoordig veel getrouwd en het demografische resultaat is navenant. Het land kent sinds kort een ware babyboom. Volgens Tatjana Kozlovskaja, die aan de universiteit van Novotsjerkask doceert, heeft het te maken met de nieuwe golf van optimisme die Rusland overspoelt. Jan neemt afscheid van Rusland, dat het grauwe verleden van zich heeft afgeschud en vertrekt met de trein naar de voormalige Sovjetrepubliek Oekraïne. Odessa, een havenstad aan de Zwarte Zee, was een van de basissen van de Sovjetmarine. Bij de beroemde Potemkintrappen maakt Jan kennis met kapitein Erlen Baileys, die 20 jaar lang officier was op een Sovjetduikboot. Na de val van de Sovjet-Unie werd Odessa opnieuw wat het daarvoor altijd was geweest: een stad van snelle jongens en dure vrouwen. Er wordt tegenwoordig veel geld verdiend in Odessa, en het moet rollen. Presentatie: Jan Leyers.

27-02-2011 20:15

Georgië - Rusland

De weg naar het avondland - Georgië - Rusland

Reis- en cultuurreeks waarin televisiemaker, muzikant en filosoof Jan Leyers vanuit Ethiopië naar Europa reist: van de wieg van de mensheid naar het Avondland. Tijdens zijn tocht wordt hij geconfronteerd met mensen en culturen die heel andere waarden en normen hanteren dan de westerse cultuur en daar ook een uitgesproken mening over hebben. Zo houdt dit programma Jan en de kijkers een spiegel voor van onze eigen samenleving. Het Avondland is een oude benaming voor het continent Europa. Vanuit het Midden-Oosten gezien komt de zon namelijk op in Azië en gaat ze onder in Europa. En het woord Europa zou van het Fenicische 'ereb' komen, dat 'avond' betekent. Afl.: Georgië - Rusland. Jan trekt door Georgië, een voormalige Sovjet-republiek in de Kaukasus, en het geboorteland van Stalin. De Sovjet-dictator speelt dan ook een belangrijke rol. Jan belandt via Tblilisi en Gori uiteindelijk in Stalingrad (nu Wolgograd). In Georgië worden tientallen talen gesproken waarvan sommige tot de oudste van de wereld behoren en waarvan sommige met uitsterven zijn bedreigd. Eén van die talen is het Udi. Jan gaat naar een dorpsschool waar de onderwijzer een eenzame strijd voert om het Udi van de ondergang te redden. In de buurt van de hoofdstad Tbilisi heeft Jan een afspraak met vader Lazare, de woordvoerder van het hoofd van de Georgische kerk. Georgië maakt moeilijke tijden door. Het land zit economisch aan de grond en leeft op gespannen voet met buurland Rusland. De Georgiërs zouden zich graag van de Russische invloed onttrekken en volwaardige Europeanen worden, maar de poort naar het Westen blijft voorlopig dicht. Een dalend geboortecijfer en een jonge bevolking die wegtrekt, zorgen voor pessimisme. Vader Lazare ziet de toekomst van zijn land somber in. De volgende ochtend trekt Jan verder naar Gori, een provinciestadje ten westen van Tbilisi. Van Gori zou nooit iemand gehoord hebben als hier niet de beroemdste Georgiër aller tijde geboren was. Jozef Stalin schopte het van schoenmakerszoon tot secretaris-generaal van de communistische partij en stond bijna 30 jaar aan het hoofd van de Sovjet-Unie. Stalin maakte van zijn land een supermacht, maar voerde een schrikbewind en liet miljoenen van zijn onderdanen gevangen zetten, deporteren of terechstellen. In het Stalinmuseum van Gori vind Jan over die wandaden echter niets terug. Hier is vadertje Stalin nog altijd de held van de natie. Ook voor Valeri, een vaste bezoeker. Hij vertelt vol nostalgie over Stalins grootste verwezelijkingen: de industrialisering van de Sovjet-Unie en zijn overwinning op Nazi-Duitsland. Valeri neemt Jan mee naar het centrale plein van Gori waar nog steeds een standbeeld van Stalin staat. Hij toont Jan de sporen van recent vandalisme. Wanneer enkele jongeren opduiken, ontstaat er een stevige discussie over de verdiensten en wandaden van Stalin. Jan heeft een afspraak met Jacob Dzjoegashvili, de achterkleinzoon van Jozef Stalin. Jacob verdedigt de erfenis van Stalin met vuur. Hij is ervan overtuigd dat Stalin vermoord werd en dat de Sovjet-Unie vernietigd werd door een zeer goed gepland complot. Daarna trekt Jan verder naar Wolgograd, het vroegere Stalingrad. Met een indrukwekkende militaire parade herdenken ze daar de overwinning op Nazi-Duitsland. De oudstrijders lopen fier door de straten en worden door alle toeschouwers bedankt voor hun inzet voor het vaderland. Het patriottisme blijkt bij de jonge generatie Russen nog even sterk aanwezig te zijn als bij de oudstrijders. De vijanden van Rusland zijn gewaarschuwd: over volk en vaderland wordt ook door de jongste generaties niet luchtig gedaan. Presentatie: Jan Leyers.

20-02-2011 20:15

Armenië - Georgië

De weg naar het avondland - Armenië - Georgië

Reis- en cultuurreeks waarin televisiemaker, muzikant en filosoof Jan Leyers vanuit Ethiopië naar Europa reist: van de wieg van de mensheid naar het Avondland. Tijdens zijn tocht wordt hij geconfronteerd met mensen en culturen die heel andere waarden en normen hanteren dan de westerse cultuur en daar ook een uitgesproken mening over hebben. Zo houdt dit programma Jan en de kijkers een spiegel voor van onze eigen samenleving. Het Avondland is een oude benaming voor het continent Europa. Vanuit het Midden-Oosten gezien komt de zon namelijk op in Azië en gaat ze onder in Europa. En het woord Europa zou van het Fenicische 'ereb' komen, dat 'avond' betekent. Afl.: Armenië - Georgië. Jan is gearriveerd in Armenië, een land op de grens tussen Azië en Europa. Bijna 70 jaar lang was Armenië een Sovjetrepubliek. In 1991 scheurde het zich los van Moskou en werd het onafhankelijk. Armenië is een jonge staat, maar het Armeense volk heeft een lange en tragische geschiedenis. Op een heuvel, die over de hoofdstad Jerevan uitkijkt, staat het genocidenmonument, dat de zwartste bladzijde uit de Armeense geschiedenis herdenkt. Tijdens de eerste wereldoorlog kwamen in het Ottomaanse Rijk anderhalf miljoen Armeniërs om het leven. De Turken beschouwden de christelijke Armeniërs als handlangers van de westerse geallieerden en besloten hen te elimineren. De genocide zelf is in Armenië een blijvend trauma, maar bijna net zo erg vinden de Armeniërs dat de Turken niet willen erkennen dat het om volkerenmoord ging. In een buitenwijk van Jerevan heeft Jan een afspraak met Vergine Svazlyan en haar dochter Knarik, twee geschiedkundigen die de Armeense volkerenmoord onder de aandacht proberen te houden. In Armenië duurt het nooit lang voor je op een gevoelig symbool van de Armeense natie stuit. Als Jan op de markt in Jerevan om zich heen kijk, lijkt het alsof schilders hier maar één onderwerp hebben: de berg Ararat. Volgens de legende strandde de ark van Noach na de Zondvloed op de Ararat. Noach en zijn familie waren de enige overlevenden en bevolkten de aarde weer van nul af aan. Daarom beschouwen de Armeniërs zichzelf als het oudste volk ter wereld en de Ararat als een heilige berg. Met de Armeense heilige berg Ararat is er één probleem: hij ligt niet meer in Armenië. Sinds de grens zeventig jaar geleden werd hertekend, bevindt de Ararat zich op het grondgebied van erfvijand Turkije. Net over de grens. Na een tocht door een woest en overweldigend landschap komt Jan aan in Gyumri, een stad die zich nog altijd niet heeft hersteld van de ramp die haar twintig jaar geleden overkwam. Op 7 december 1988 legde een zware aardschok Gyumri in puin. Van de grote textielfabrieken die tienduizenden mensen tewerkstelden, bleef niets over. De volgende dag steekt Jan de grens met Georgië over. Hij komt aan in Akhalkalaki, een stadje dat er even vreemd uitziet als het klinkt. In de lobby van het hotel ontmoet hij Tsiala Aslanyan, een 23-jarige journaliste. Tsiala laat ons kennismaken met een vreemd plaatselijk gebruik. Het meisje van je dromen kidnappen om er vervolgens mee te trouwen, is in deze uithoek van Georgië namelijk doodnormaal. Presentatie: Jan Leyers.

13-02-2011 20:10

Turkije

De weg naar het avondland - Turkije

Reis- en cultuurreeks waarin televisiemaker, muzikant en filosoof Jan Leyers vanuit Ethiopië naar Europa reist: van de wieg van de mensheid naar het Avondland. Tijdens zijn tocht wordt hij geconfronteerd met mensen en culturen die heel andere waarden en normen hanteren dan de westerse cultuur en daar ook een uitgesproken mening over hebben. Zo houdt dit programma Jan en de kijkers een spiegel voor van onze eigen samenleving. Het Avondland is een oude benaming voor het continent Europa. Vanuit het Midden-Oosten gezien komt de zon namelijk op in Azië en gaat ze onder in Europa. En het woord Europa zou van het Fenicische 'ereb' komen, dat 'avond' betekent. Afl.: Turkije. Jan is aangekomen in het land van de Koerden in het diepe Zuid-Oosten van Turkije. De Koerden wonen hier al sinds de oudheid. Ze zijn een trots volk en doen er alles aan om hun eigen taal en cultuur te beschermen en beschouwen de Turken als vreemde bezetters. Voor de Turkse overheid is het idee van een onafhankelijke Koerdische staat onbespreekbaar. Zelfs gewoon maar uitkomen voor je Koerdische identiteit was hier lange tijd bij wet verboden. In Diyarbakir, de oudste stad in de Koerdische regio, ontmoet Jan burgemeester Abdullah Demirbash die er openlijk voor uit durft te komen dat hij een Koerd is. In een drukke volkswijk zoekt Jan Medya op, een tienjarig meisje dat de strijd op een heel eigen manier voert. Elke dag geeft Medya Koerdische les aan haar vriendjes uit de buurt, iets wat bij wet verboden is. Er hangt Medya dan ook een proces boven het hoofd. Diyarbakir maakt op vele gebieden grote veranderingen door. Geweld tegen vrouwen was lange tijd een taboeonderwerp, maar wordt nu stilaan bespreekbaar. Jan heeft een afspraak met Ömur. Zij werkt voor een organisatie die vrouwen bewust maakt van hun rechten en hen helpt hun situatie te verbeteren. Volgens Ömur zijn de hardnekkige patriarchale structuren de grootste vijanden van de ontvoogding. Jan trekt verder naar Erzurum in het noorden van Turkije. In deze stad hield de vader des vaderlands Ataturk kort na de eerste wereldoorlog een beroemd congres waar hij zijn visie op het nieuwe Turkije uiteen zette. Ataturk wilde dat zijn onderdanen hun traditionele Aziatische levensstijl opgaven en als Europeanen gingen leven. Maar sommige tradities blijken erg hardnekkig. Op een stoffig veld aan de rand van Erzurum komt de plaatselijke Djiridclub samen. Djirid is de oudste sport in Turkije en gaat terug tot de vechttechnieken die de Turkse nomadische stammen in de middeleeuwen uit Centraal Azië meebrachten. Met zijn gids Memet gaat Jan mee naar het bergdorp waar hij geboren is. Memet begon op zijn dertiende met te dromen van vrijheid en enkele jaren later heeft hij zijn bergdorp verlaten. Maar nu bij zijn terugkeer, stelt hij vast dat de mensen die gebleven zijn, misschien wel gelukkiger zijn. Presentatie: Jan Leyers.

06-02-2011 20:15

Israël

De weg naar het avondland - Israël

Reis- en cultuurreeks waarin televisiemaker, muzikant en filosoof Jan Leyers vanuit Ethiopië naar Europa reist: van de wieg van de mensheid naar het Avondland. Tijdens zijn tocht wordt hij geconfronteerd met mensen en culturen die heel andere waarden en normen hanteren dan de westerse cultuur en daar ook een uitgesproken mening over hebben. Zo houdt dit programma Jan en de kijkers een spiegel voor van onze eigen samenleving. Het Avondland is een oude benaming voor het continent Europa. Vanuit het Midden-Oosten gezien komt de zon namelijk op in Azië en gaat ze onder in Europa. En het woord Europa zou van het Fenicische 'ereb' komen, dat 'avond' betekent. Afl.: Israël. Jan is gearriveerd in Israël, een jonge staat met een bewogen geschiedenis. Midden in de Negevwoestijn ligt het graf van David Ben Goerion, een joodse voorvechter die in 1948 Israëls eerste premier werd. De plek is een bedevaartsoord voor burgers en soldaten. Israël werd gesticht door joden die uit Europa en Amerika kwamen en een veilige haven wilden creëren voor alle joden van de wereld. Maar wat blijft van die droom nog over? De eerste joodse pioniers creëerden een nieuwe vorm van samenleven: de kibboets. Het idee van de kibboets was om alles gemeenschappelijk te doen: werken, eten en ontspannen. De kibboets was een gemeenschap waarvan de principes haaks stonden op die van het kapitalistische Westen. Maar ook in de kibboets doen de modernisering en de individualisering hun intrede. Jan trekt verder naar Jeruzalem, voor de joden de eeuwige en ondeelbare hoofdstad van Israël. De joodse immigranten die de afgelopen decennia in Jeruzalem neerstreken, hebben heel andere motieven dan de pioniers die de kibboetsen uit de grond stampten. De nieuwkomers zijn niet gevlucht voor vervolgingen of discriminatie, maar claimen dit land omdat het hen door de Bijbel werd beloofd. Jan ontmoet Rabbi Kleiman. Kleiman is ervan overtuigd dat alle joden ter wereld genetisch verwant zijn en probeert met genetica aan te tonen dat het land van Israël aan de joden toekomt. Ook maakt Jan kennis met de Israëlische historicus Shlomo Sand. Shlomo Sand beweert dat het joodse volk helemaal niet bestaat. Volgens hem zijn het joodse volk en de ballingschap verzinsels en is de terugkeer van de joden naar Israël niets anders dan een kolonisatie. In Tel Aviv krijgt Jan een heel ander gezicht van Israël te zien: jong, seculier en hedonistisch. Hij zoekt Oz Almog op, een flamboyante socioloog die vreest dat het unieke joodse karakter van Israël aan het verdwijnen is. Almog leg uit waarom Israël onbetwistbaar een westers land is en waarom de zionistische droom op een nachtmerrie is uitgedraaid. Presentatie: Jan Leyers.

23-01-2011 20:15

Van Soedan naar Egypte

De weg naar het avondland - Van Soedan naar Egypte

Reis- en cultuurreeks waarin televisiemaker, muzikant en filosoof Jan Leyers vanuit Ethiopië naar Europa reist: van de wieg van de mensheid naar het Avondland. Tijdens zijn tocht wordt hij geconfronteerd met mensen en culturen die heel andere waarden en normen hanteren dan de westerse cultuur en daar ook een uitgesproken mening over hebben. Zo houdt dit programma Jan en de kijkers een spiegel voor van onze eigen samenleving. Het Avondland is een oude benaming voor het continent Europa. Vanuit het Midden-Oosten gezien komt de zon namelijk op in Azië en gaat ze onder in Europa. En het woord Europa zou van het Fenicische 'ereb' komen, dat 'avond' betekent. Afl.: Van Soedan naar Egypte. Soedan betekent 'het land van de zwarten', maar die omschrijving schiet volgens de Soedanese zakenman Isam te kort. Hij vertelt dat zijn land een rijke smeltkroes is van tientallen verschillende stammen en volkeren. Voor Europa is Soedan echter niets minder dan een schurkenstaat die op alle gebieden moet worden geboycot. Isam stoort zich aan de slechte reputatie van zijn land in het Westen en wil er alles aan doen om die reputatie te verbeteren. Soedan staat bekend om de felle antiwesterse propaganda die er wordt gevoerd. De moskee van de Martelaren in Karthoem is volgens ingewijden een broeinest van fundamentalistische imams die haat tegen het Westen prediken. Na het vrijdaggebed ontmoet Jan de omstreden sjeik Al-Karouri die in zijn sermoenen heftig te keer gaat tegen de Amerikanen, de joden en de verderfelijke westerse zeden. De volgende ochtend trekt Jan verder naar het noorden van Soedan. In wat nu een lege woestijn is, lag ooit het machtige koninkrijk van Kush. Op het toppunt van hun macht regeerden de zwarte farao's van Kush over een gebied dat zich uitstrekte tot diep in Egypte. Achter elke horizon duiken nieuwe schatten op: tempels, tombes en piramides. De restanten van een beschaving die, zoals elke beschaving, ervan overtuigd was dat ze nooit zou vergaan. Daarna trekt Jan verder naar Egypte, een land dat duizenden jaren lang op het natuurlijke ritme van de Nijl leefde. Tot de Egyptische president Nasser vijftig jaar geleden een ambitieus en revolutionair plan aankondigde. Hij liet een monumentale stuwdam bouwen die het gigantische Nassermeer deed ontstaan. Voortaan hadden de Egyptenaren de getijden van de Nijl onder controle en leverden waterkrachtcentrales elektriciteit aan heel Opper-Egypte. Maar de bouw van de dam had een keerzijde: tientallen Nubische dorpen verdwenen voorgoed onder het stijgende water. Presentatie: Jan Leyers.

16-01-2011 20:15

Van Ethiopië naar Soedan

De weg naar het avondland - Van Ethiopië naar Soedan

Reis- en cultuurreeks waarin televisiemaker, muzikant en filosoof Jan Leyers vanuit Ethiopië naar Europa reist: van de wieg van de mensheid naar het Avondland. Tijdens zijn tocht wordt hij geconfronteerd met mensen en culturen die heel andere waarden en normen hanteren dan de westerse cultuur en daar ook een uitgesproken mening over hebben. Zo houdt dit programma Jan en de kijkers een spiegel voor van onze eigen samenleving. Het Avondland is een oude benaming voor het continent Europa. Vanuit het Midden-Oosten gezien komt de zon namelijk op in Azië en gaat ze onder in Europa. En het woord Europa zou van het Fenicische 'ereb' komen, dat 'avond' betekent. Afl.: Van Ethiopië naar Soedan. Jan maakt kennis met de rastafari's. De laatste keizer van Ethiopië was de legendarische Haile Selassie die zoveel uitstraling had dat hij onder zwarte Jamaicanen zelfs een nieuw geloof deed ontstaan: het rastafarianisme. Rastafari's beschouwen Haile Selassie als de zwarte Messias en Ethiopië als het beloofde land waar op een dag alle onderdrukte zwarten uit het Westen naar zullen terugkeren. Jan ontmoet Ras, Joe en Kapo. Ze komen uit Jamaica, hebben alle drie in Engeland gewerkt en zijn onlangs naar Ethiopië gekomen. Hoe kijken zij naar het Westen en waarom keerden zij naar Ethiopië terug? Presentatie: Jan Leyers.

09-01-2011 20:15

Ethiopië

De weg naar het avondland - Ethiopië

Reis- en cultuurreeks waarin televisiemaker, muzikant en filosoof Jan Leyers vanuit Ethiopië naar Europa reist: van de wieg van de mensheid naar het Avondland. Tijdens zijn tocht wordt hij geconfronteerd met mensen en culturen die heel andere waarden en normen hanteren dan de westerse cultuur en daar ook een uitgesproken mening over hebben. Zo houdt dit programma Jan en de kijkers een spiegel voor van onze eigen samenleving. Het Avondland is een oude benaming voor het continent Europa. Vanuit het Midden-Oosten gezien komt de zon namelijk op in Azië en gaat ze onder in Europa. En het woord Europa zou van het Fenicische 'ereb' komen, dat 'avond' betekent. Afl.: Ethiopië. Ethiopië, de wieg van de mensheid. In Addis Abeba bezoekt Jan het Nationaal Museum van Ethiopië waar de overblijfselen van onze verste voorouders worden bewaard. De spectaculairste vondst is het skelet van Lucy, een vrouw die meer dan drie miljoen jaar geleden door de Ethiopische savanne dwaalde en volgens wetenschappers één van de belangrijkste schakels in de evolutietheorie vormt. Tot zijn verbazing stelt Jan vast dat de gids van het museum en een groep aanwezige studenten helemaal niet in de evolutietheorie blijken te geloven en bij het creationisme zweren. Jan trekt het gebied van de Afar binnen, de meest ruige en onherbergzame streek van Ethiopië. Hij ontmoet een Afarfamilie die nog steeds leeft zoals onze verre voorouders leefden, in kleine gemeenschappen van een paar tientallen mensen. Hun kostbaarste bezit zijn hun dieren. De volgende ochtend arriveert Jan aan het zoutmeer van de Danakil, officieel de heetste plek van de wereld. Bij een temperatuur van 46 graden Celsius en zonder enige vorm van beschutting hakken zoutwerkers grote plakken zout uit de grond. Verder van de westerse beschaving kan je nauwelijks komen, en toch stuit Jan in de zoutvlakte van de Danakil op toestanden die hem als westerling heel vertrouwd overkomen. Jan bezoekt het Ethiopische bergstadje Bekoji. Bekoji heeft een unieke kwaliteit: nergens anders ter wereld worden zoveel hardloopkampioenen geboren. Kenenise Bekele, Derartu Tulu, Haile Gebreselassie... Allemaal begonnen ze hun carrière op de piste van Bekoji. De jonge hardlopers trainen in het zicht van de Ethiopische bergen. Ze dromen ervan om een internationaal atletiekkampioen te worden en zo aan de armoede te ontsnappen. Ook bezoekt Jan Lalibella, één van de heiligste plaatsen van Ethiopië. Hij gaat naar de zondagsmis en ziet dat de mensen daar een devotie uitstralen die hij rond een katholieke kerk nog nooit heeft gezien. Diezelfde dag treedt een priester in het huwelijk en dat wordt uitbundig gevierd in de hele stad. Tussen de dansende collega's van de priester leert Jan dat de Ethiopische kerk over het celibaat heel eigen regels heeft. Op het trouwfeest ontmoet hij de jonge priester Mulu, die goed beseft wat hij zou verliezen als de moderniteit hier haar intrede zou doen. Presentatie: Jan Leyers.

De weg naar het avondland gemist?

Hebikietsgemist.nl probeert zo spoedig mogelijk na iedere uitzending van De weg naar het avondland de nieuwste uitzending of herhaling online te zetten. Omdat de rechten van De weg naar het avondland bij De weg naar het avondland liggen, verwijzen wij enkel door naar de website van NPO 2.

Hebikietsgemist.nl is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van De weg naar het avondland. Heb je een uitzending van De weg naar het avondland gemist? Op Hebikietsgemist.nl vind je alle gemiste uitzendingen!

De weg naar het avondland gemist

Reis- en cultuurreeks waarin televisiemaker, muzikant en filosoof Jan Leyers vanuit Ethiopië naar Europa reist: van dewieg van de mensheid naar het Avondland. Tijdens zijn tocht wordt hij geconfronteerd met mensen en culturen die heelandere waarden en normen hanteren dan de westerse cultuur en daar ook een uitgesproken mening over hebben. Zo houdt ditprogramma Jan en de kijkers een spiegel voor van onze eigen samenleving. Het Avondland is een oude benaming voor hetcontinent Europa. Vanuit het Midden-Oosten gezien komt de zon namelijk op in Azië en gaat ze onder in Europa. En hetwoord Europa zou van het Fenicische 'ereb' komen, dat 'avond' betekent. Presentatie: Jan Leyers.

Uitzending gemist van De weg naar het avondland? Hier kun je alle uitzendingen van De weg naar het avondland kijken!

  • Totaal aantal uitzendingen: 10
  • Laatste uitzending op 20-03-2011 om 20:15 uur
 
Heb je een uitzending gemist
van jouw favoriete programma?

Uitzending gemist? Hebikietsgemist.nl biedt een totaaloverzicht van televisieprogramma's zoals je dat van je eigen tv kent. Eenvoudig zappen op je pc!

Voor iedereen die graag zo weinig mogelijk tijd besteedt aan het zoeken naar een gemiste uitzending, een herhaling of een programma, maar juist wel met het kijken daarnaar.

TV kijken wanneer het jou uitkomt!

Cookies

Hebikietsgemist.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op "Akkoord" te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Akkoord