Programma gemist?
december 2016
03-11-2016 22:55

De Zwarte Piet-discussie

Argos-TV Medialogica - De Zwarte Piet-discussie

Al decennialang wordt er op lokaal niveau actie gevoerd tegen Zware Piet. Maar nooit wist hij het nationale debat te bereiken. Vijf jaar geleden komt Zwarte Piet door een aantal slimme acties van anti-Piet activisten ineens hoog op de maatschappelijke agenda te staan. De emoties lopen hoog op. "Zwarte Piet is racisme," zegt de ene kant. "Blijf met je jatten van nationaal cultuurgoed," zegt de andere kant. Het leidt tot chocoladeletters in kranten en verhitte programma?s op tv. En met regelmaat tot uitbarstingen op de sociale media. ArgosTV Medialogica onderzoekt hoe het heeft kunnen gebeuren dat de discussie over Zwarte Piet ineens zo hoog heeft kunnen oplaaien en bekijkt wat de gevolgen van de discussie tot nu toe zijn geweest. Het einde lijkt namelijk nog niet in zicht. Interviews met onder anderen Jerry Afriyie van Stichting Nederland Wordt Beter, Hugo Bos van stichting Cultuur onder Vuur, Peggy Burke, oud-raadslid in Amsterdam die de problematiek van Zwarte Piet aldaar aankaartte, Harold Verwoert en Marc Giling van het Sint & Pietengilde, documentairemaker Sunny Bergman en cultuursocioloog Peter Achterberg.

27-10-2016 22:55

Nieuwjaarsnacht in Keulen

Argos-TV Medialogica - Nieuwjaarsnacht in Keulen

Tijdens de nieuwjaarsnacht in Keulen worden meer dan zeshonderd vrouwen slachtoffer van een seksueel delict. Vluchtelingen die voor de Dom massaal vrouwen aanranden. Het is wereldnieuws. De Duitse ?Welkomstcultuur? wankelt. Maar waren het wel vluchtelingen? En waarom zwegen politie en media dagenlang? Medialogica onderzoekt de rol van de berichtgeving over de nieuwjaarsnacht in Keulen. Een van die slachtoffers, Claudia Vosen, doet in Medialogica haar verhaal. Zij en haar 15-jarige dochter zijn door tientallen "Arabisch uitziende mannen, op iedere denkbare plek betast. Door wel tweehonderd handen." Maar als Claudia haar collega?s over de nieuwjaarsnacht vertelt wordt ze voor vreemdelingenhater, nazi en fantast uitgemaakt. Er was immers nog helemaal niets in de Duitse media verschenen over de massa-aanrandingen. Waarom wordt er over zo?n enorme en ingrijpende gebeurtenis pas vier dagen later bericht? En waarom verstuurt de politie op nieuwjaarsdag een persbericht, waarin wordt gesproken van ??een grotendeels vreedzaam feest in een uitgelaten stemming.?? Voor de tegenstanders van het asielbeleid is het duidelijk: de ?leugenpers? (een beladen term uit de nazitijd) zwijgt, omdat het hier om ?de verkeerde daders? gaat. In de uitzending wordt duidelijk waarom veel mensen, ten onrechte, denken dat er Syrische oorlogsvluchtelingen onder de daders waren. De Syriër Sakher Mohammad vertelt welke gevolgen dat voor zijn gemeenschap in Duitsland heeft gehad. In gesprekken met de Keulse politiecommissaris Jürgen Mathies en enkele hoofdredacteuren van Duitse kranten en televisieprogramma?s onthult Medialogica welke blunders er zijn gemaakt in de berichtgeving over de bewuste nieuwjaarsnacht. En hoe dat heeft geleid tot een afnemende sympathie voor het asielbeleid van Angela Merkel en tot toenemend geweld tegen vluchtelingen.

20-10-2016 22:55

Het Oekraine referendum

Argos-TV Medialogica - Het Oekraine referendum

Op basis van welk beeld van de werkelijkheid heeft Nederland dit voorjaar tegen het associatieverdrag met Oekraïne gestemd?

16-03-2016 23:00

Argos TV - Medialogica

Argos-TV Medialogica - Argos TV - Medialogica

Februari vorig jaar bezette een groep studenten, het Maagdenhuis, bestuursgebouw van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Medialogica onderzoekt de mediaslag om het Maagdenhuis.Meer Februari vorig jaar bezette een groep studenten, het Maagdenhuis, bestuursgebouw van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Het was, zo betoogden ze, een frontale aanval op het rendementsdenken. Bestuurders hielden zich onvoldoende bezig met de kwaliteit van onderwijs en onderzoek. Ze speculeerden met vastgoed en brachten zo de financiële gezondheid van de UvA in gevaar. In de ogen van de bezetters oorzaak van een reeks bezuinigingen. In de zes weken die volgden wisten studenten en sympathisanten hun boodschap prima te etaleren. Bestuurders slaagden daar nauwelijks in. Het Maagdenhuis werd hardhandig ontruimd en bestuursvoorzitter Louise Gunning trad af. Medialogica onderzoekt de mediaslag om het Maagdenhuis.Minder

09-03-2016 22:55

Argos TV - Medialogica

Argos-TV Medialogica - Argos TV - Medialogica

Bijna 4000 bootvluchtelingen sterven er in 2015 op zee tijdens de oversteek naar Europa. Van slechts één kennen we de naam: Aylan Kurdi.

02-03-2016 22:55

Argos TV - Medialogica

Argos-TV Medialogica - Argos TV - Medialogica

Waar de nationale trots een deuk opliep met het vernederende optreden van het Nederlands elftal, daar leken politiek, media en Rijksmuseum-directie afgelopen jaar voor een mooie compensatie te zorgen.Meer Waar de nationale trots een deuk opliep met het vernederende optreden van het Nederlands elftal, daar leken politiek, media en Rijksmuseum-directie afgelopen jaar voor een mooie compensatie te zorgen. De aanschaf van twee Rembrandts zou de wangen weer doen gloeien. Er werd gesproken over de thuiskomst van 'het broertje en zusje van de Nachtwacht'. Het liep allemaal anders. Medialogica over de werkelijkheid die schuilging achter de droom.Minder

24-02-2016 22:55

Argos TV - Medialogica

Argos-TV Medialogica - Argos TV - Medialogica

Bij oorlogen en aanslagen verschijnen er vele deskundigen in actualiteitenprogramma's. Maar waarom melden journalisten niet dat sommige deskundigen verbonden zijn aan de wapenindustrie?Meer Bij oorlogen, aanslagen en terreurdreiging verschijnen er vele deskundigen in nieuws- en actualiteitenprogramma's. Ze pleiten met regelmaat voor investeren in defensie of militair ingrijpen. Maar waarom melden journalisten niet dat sommige deskundigen verbonden zijn aan beveiligingsbedrijven en de wapenindustrie?Minder

17-02-2016 22:55

Argos TV - Medialogica

Argos-TV Medialogica - Argos TV - Medialogica

Mars One: Twee Nederlanders wilden een kolonie stichten op Mars. Tweehonderdduizend mensen solliciteren om mee te mogen op de enkele reis. Hoe een bedrijf een nachtmerrie als droom wist te verkopen.Meer Twee Nederlanders willen een kolonie stichten op Mars, gefinancierd door reality-televisie. In 2012 lanceert Mars One het plan. Het persbericht bereikt de hele wereld: van CNN tot Al Jazeera, van de NOS tot de New York Times. Tweehonderdduizend mensen solliciteren om mee te mogen op de enkele reis, terwijl er voor maar vier astronauten plaats is. Mars One: hoe een Nederlands bedrijf een nachtmerrie als droom wist te verkopen.Minder

25-08-2015 21:15

Argos TV - Medialogica

Argos-TV Medialogica - Argos TV - Medialogica

Tot zijn vrijlating in 2012 is Willem Holleeder een publiciteitsschuw icoon van de polderpenose. Daarna duikt hij opeens vaak op in de media en groeit hij uit tot knuffelcrimineel.Meer Heinekenontvoerder, afperser van vastgoedhandelaren; Willem Holleeder is een van Nederlands meest beruchte criminelen. Tot zijn vrijlating in 2012 is hij een publiciteitsschuw icoon van de polderpenose. Daarna duikt hij opeens vaak op in de media en groeit hij uit tot knuffelcrimineel. Medialogica onderzoekt de periode waarin bekende Nederlanders met hem op de foto gaan, Holleeder columnist wordt en optreedt in College Tour. Een periode die op 24 maart 2015 definitief tot een einde komt. Dan leggen de twee zussen van Holleeder, Sonja en Astrid, en Sandra Klepper, de weduwe van de in 2000 vermoorde crimineel Sam Klepper, verklaringen af over jarenlange bedreigingen. Over hoe media een beeld van Holleeder construeerden en hoe Holleeder diezelfde media naar zijn hand probeerde te zetten.Minder

18-08-2015 21:15

Argos TV - Medialogica

Argos-TV Medialogica - Argos TV - Medialogica

Als in februari 2014 bekend wordt dat Benno L., de voor ontucht veroordeelde zwemleraar, in Leiden woont, leidt dat tot ophef in de stad. Wat is het effect hiervan op zijn resocialisatie?Meer Als in februari 2014 bekend wordt dat Benno L., de voor ontucht veroordeelde zwemleraar, in Leiden woont, leidt dat tot ophef in de stad. Een woedende volksmenigte houdt de wacht voor zijn huis, anti-Benno L. Facebookpagina's schieten als paddenstoelen uit de grond en de burgemeester van Leiden draait overuren. Ook de media zit er bovenop. NRC Handelsblad krijgt kritiek na het onthullen van de woonplaats en zou hiermee de jacht op Benno L. hebben geopend. Argos-TV Medialogica reconstrueert de rol van de media bij de terugkeer van een veroordeelde pedoseksueel in de samenleving. Overal waar Benno L. huisvesting krijgt, van Venray tot Leiden, worstelt de burgemeester met zijn komst. De bekendheid van L. maakt het risico op volkswoede en media-aandacht groot. Wat is het effect hiervan op de resocialisatie? Moeten journalisten rekening houden met de hetze die door hun artikelen kan ontstaan? Waarom publiceerde NRC Handelsblad de verblijfplaats van Benno L.? Een gesprek met onder anderen de burgemeester van Leiden Henri Lenferink, de burgemeester van Venray Hans Gilissen, algemeen directeur Reclassering Nederland Sjef van Gennip, de advocaat van Benno L. Pieter van der Kruijs, Remco van Tooren en Han Moraal van het Openbaar Ministerie en Philippe Remarque van de Volkskrant.Minder

11-08-2015 21:15

Argos TV - Medialogica

Argos-TV Medialogica - Argos TV - Medialogica

Voor het eerst sinds mensenheugenis gaat op 29 januari 2015 het achtuurjournaal op zwart. De NOS lijkt het doelwit te zijn van een aanslag. Wat gebeurde er tijdens de gijzeling achter de schermen?Meer Voor het eerst sinds mensenheugenis gaat op 29 januari 2015 het achtuurjournaal lange tijd op zwart. Meer dan een uur lang staat de volgende tekst in beeld: 'Even geduld aub. In verband met omstandigheden is er op dit moment geen journaal mogelijk.' Nederland houdt zijn adem in. De NOS lijkt het doelwit te zijn van een aanslag. Wat gebeurde er tijdens de gijzeling op het Mediapark achter de schermen? Het gebouw op Journaalplein 1 wordt direct ontruimd door de politie, waardoor uitzenden onmogelijk is. De NOS stelt alles in het werk om zo snel mogelijk weer op zender te komen. Ondertussen wordt via social media, ondanks het verbod van hoofdredacteur Marcel Gelauff, het verhaal van de korte gijzeling verteld. Na meer dan een uur is er weer beeld op NPO 1. Vanuit Den Haag praat Ron Fresen de uitzending aan elkaar. De NOS zendt tijdens een live uitzending de beelden van de arrestatie van de gijzelnemer acht keer uit, waarbij hij herkenbaar in beeld komt. Dat is zeer ongebruikelijk; de NOS brengt verdachten vrijwel nooit herkenbaar in beeld. De rechter vindt dit zo'n inbreuk op de privacy van dader Tarik Z. dat deze in aanmerking komt voor strafvermindering. Waarom ging het die avond anders dan anders? Een reconstructie met de hoofdrolspelers onder wie NOS-verslaggever Martijn Bink, sportverslaggever Jeroen Stomphorst en hoofdredacteur Marcel Gelauff.Minder

04-08-2015 21:15

Argos TV - Medialogica

Argos-TV Medialogica - Argos TV - Medialogica

Na slapen en werken besteden wij de meeste tijd aan het gebruik van media. Zij dienen als gids om greep te krijgen op de werkelijkheid, ze bepalen in belangrijke mate ons beeld van de werkelijkheid. Maar in hoeverre zijn ze een betrouwbare gids? Hoe verhoudt het beeld dat zij schetsen zich tot de werkelijke wereld? Welke mechanismen zijn er aan het werk? Medialogica gaat over hoe het verschil tussen werkelijkheid en beeld kan ontstaan. Hoe politici, journalisten en beleidsmakers verstrikt raken in de donkere krochten van de mediawerkelijkheid.

28-07-2015 21:15

Argos TV - Medialogica

Argos-TV Medialogica - Argos TV - Medialogica

'Turks-Nederlandse jongeren staan positief tegenover IS.' Dat stelde een onderzoek van Motivaction uit 2014. Maar klopten de cijfers wel en wat waren de politieke belangen?Meer 'Turks-Nederlandse jongeren staan positief tegenover IS.' Dat stelde een onderzoek van Motivaction, gepubliceerd op 11 november 2014. Minister Asscher reageerde direct, hij noemde het 'verontrustend'. En ook vanuit de Tweede Kamer volgden reacties. Het werd groot nieuws. Maar niet iedereen herkende zich in de resultaten en zelfs het Turks parlement reageerde boos. Klopten de cijfers wel en wat waren de politieke belangen? Argos TV Medialogica over hoe een gewenste werkelijkheid de echte in zijn greep hield. Was het Motivaction-onderzoek wel betrouwbaar? En waarom werd het zulk groot nieuws? Wat was het belang van minister Asscher?Minder

14-01-2015 21:13

Argos TV - Medialogica

Argos-TV Medialogica - Argos TV - Medialogica

'Een propagandamachine' noemde de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken John Kerry Ruslands internationale nieuwszender Russia Today onlangs. Meer 'Een propagandamachine' noemde de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken John Kerry Ruslands internationale nieuwszender Russia Today onlangs. De zender werd in 2005 opgericht om het Russische perspectief op wereldgebeurtenissen te geven, als tegenwicht voor zenders als BBC World, CNN en Al-Jazeera. Maar de afgelopen jaren raakte de zender in opspraak. Zo ook tijdens de crisis op de Krim en de ramp met MH17. Volgens critici zou sprake zijn van het verdraaien van feiten, gebrek aan wederhoor en af en toe ook keiharde leugens. Wat is de Russische kijk op de werkelijkheid? Medialogica sprak direct betrokkenen en onderzocht hoe het is om voor Russia Today te werken. Hoeveel invloed heeft het Kremlin daadwerkelijk? En is het wel mogelijk om feiten van meningen te scheiden als de Russische kijk op de werkelijkheid centraal staat? Minder

07-01-2015 21:13

Argos TV - Medialogica

Argos-TV Medialogica - Argos TV - Medialogica

Hoe een mediaheld een media-paria werd. Ooit stond hij bekend als de bestrijder van fraude en corruptie maar nu staat Jos van Rey zelf voor de rechter om zich te verdedigen tegen verdenking van omkoping, verkiezingsfraude en witwassen. Meer Hoe een mediaheld een media-paria werd. Ooit stond hij bekend als de bestrijder van fraude en corruptie maar nu staat Jos van Rey zelf voor de rechter om zich te verdedigen tegen verdenking van omkoping, verkiezingsfraude en witwassen. Als Kamerlid profileert hij zich als waakhond. De slagerszoon uit Roermond steekt zijn weerzin tegen de katholieke Limburgse bestuurscultuur niet onder stoelen of banken. Hij beschuldigt het CDA zonder omwegen van corruptie Als vicevoorzitter bijt hij zich tijdens de Parlementaire Enquête Bouwsubsidies vast in alles dat naar onregelmatigheden riekt. Het levert hem aanzien op in de Haagse arena. Hij is benaderbaar voor het journaille in de residentie, dat hem voorziet van bijnamen als 'brigadier snuf' en 'de horzel van het Binnenhof'. Van Reys vasthoudendheid dwingt respect af bij vriend en vijand. Wanneer hij Den Haag verlaat en terugkeert naar zijn geboortegrond wordt hij met open armen ontvangen, ook door de lokale journalistiek. Als Wethouder stadsplanning en ruimtelijke ordening is hij, samen met projectontwikkelaar en jeugdvriend Piet van Pol, de drijvende kracht achter de Roermondse metamorfose van slaperig provinciestadje tot regionale metropool. De voortvarendheid van Van Rey wekt de aandacht van een duo journalisten bij De Limburger. Langdurig onderzoek leidt tot openbaarmaking van een reeks integriteitmeldingenbetreffende Van Rey. Het betreft onder meer vakanties naar St Tropez, met zijn jeugdvriend de projectontwikkelaarnaar. In oktober 2011 volgt er een onthullende publicatie, strekking: er is sprake structurele schijn van belangenverstrengeling tussen wethouder Van Rey en projectontwikkelaar Piet van Pol. Het is het begin van de onttroning van ‘de onderkoning van Roermond’. De gemeente stelt een onderzoek in dat de feiten uit de publicatie bevestigt. Daarna richt ook het Openbaar Ministerie haar pijlen op de wethouder. De voormalige ‘horzel van het Binnenhof’ staat op 20 januari 2015 in Rotterdam voor de rechter. Waarom bleef het imago van de bestuurder zo lang intact? Wat voor rol speelden de media, de lokale bestuurscultuur en het netwerk van de politicus? In Medialogica hoe het beeld, Van Rey de corruptiebestrijder, veranderde in de werkelijkheid, Jos van R. corruptieverdachte. Minder

Je bekijkt momenteel pagina 1 van 2. Eerste   Vorige   Volgende   Laatste  

Argos-TV Medialogica gemist?

Hebikietsgemist.nl probeert zo spoedig mogelijk na iedere uitzending van Argos-TV Medialogica de nieuwste uitzending of herhaling online te zetten. Omdat de rechten van Argos-TV Medialogica bij Argos-TV Medialogica liggen, verwijzen wij enkel door naar de website van NPO 2.

Hebikietsgemist.nl is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van Argos-TV Medialogica. Heb je een uitzending van Argos-TV Medialogica gemist? Op Hebikietsgemist.nl vind je alle gemiste uitzendingen!

Argos-TV Medialogica gemist

Na slapen en werken besteden wij de meeste tijd aan het gebruik van media. Zij dienen als gids om greep te krijgen op de werkelijkheid, ze bepalen in belangrijke mate ons beeld van de werkelijkheid. Maar in hoeverre zijn ze een betrouwbare gids? Hoe verhoudt het beeld dat zij schetsen zich tot de werkelijke wereld? Welke mechanismen zijn er aan het werk? Medialogica gaat over hoe het verschil tussen werkelijkheid en beeld kan ontstaan. Hoe politici, journalisten en beleidsmakers verstrikt raken in de donkere krochten van de mediawerkelijkheid.

Uitzending gemist van Argos-TV Medialogica? Hier kun je alle uitzendingen van Argos-TV Medialogica kijken!

  • Totaal aantal uitzendingen: 28
  • Laatste uitzending op 03-11-2016 om 22:55 uur
 
Heb je een uitzending gemist
van jouw favoriete programma?

Uitzending gemist? Hebikietsgemist.nl biedt een totaaloverzicht van televisieprogramma's zoals je dat van je eigen tv kent. Eenvoudig zappen op je pc!

Voor iedereen die graag zo weinig mogelijk tijd besteedt aan het zoeken naar een gemiste uitzending, een herhaling of een programma, maar juist wel met het kijken daarnaar.

TV kijken wanneer het jou uitkomt!

Cookies

Hebikietsgemist.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op "Akkoord" te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Akkoord